Poradnia Leczenia Uzależnień Czersk

W ramach pracy w czerskiej poradni proponujemy zajęcia psychoterapeutyczne indywidualne oraz grupowe – zarówno o w zakresie podstawowego oraz pogłębionego procesu psychoterapii. Poradnia czynna jest codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach przedstawionych w harmonogramie. W czerskiej poradni przyjmuje łącznie 5 certyfikowanych terapeutów uzależnień (4 specjalistów oraz 1 instruktor), a także lekarz specjalista z zakresu psychiatrii.

Tomasz Wachowiak – Certyfikowany Specjalista Psychoterapii Uzależnień (Certyfikat PARPA Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych)
Alina Lipkowska – Certyfikowany Specjalista Psychoterapii Uzależnień (Certyfikat PARPA)
Anna Łangowska  – Certyfikowany Specjalista Terapii Uzależnień (Certyfikat KBdsPN Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii)
Justyna Jachnik – (Certyfikat KBdsPN)
Mirosław Miszke
– Certyfikowany Instruktor Terapii Uzależnień (Certyfikat PARPA)
Adrian Sołtysik
– lekarz medycyny, specjalista psychiatra

Przed przystąpieniem do pracy nad sobą warto zadać sobie czym jest psychoterapia, co oznacza, jak wygląda, gdyż wiele osób ma obawy przed nieznanym i tym samym błędne wyobrażenia co do niesionej przez terapeutów pomocy.

Psychoterapia to cykl spotkań ze specjalistą, w ramach spotkań indywidualnych i grupowych podczas których poszukuje się oraz analizuje poszczególne problemy pacjentów, a następnie wspólnie poszukuje się sposobu na poradzenie sobie z problemem. Celem psychoterapii jest lepsze zrozumienie samego siebie, swoich emocji i zachowań. Spotkania terapeutyczne różnią się między sobą czasem trwania, częstotliwością spotkań, podejściem terapeuty i tematami, na które kładzie się nacisk w zależności od pacjenta, jego sytuacji i potrzeb.

W ramach zajęć terapeutycznych podstawowego programu terapeutycznego proponujemy m.in. następującą tematykę:

  • Czym jest uzależnienie od alkoholu, czy jestem uzależniony? AUTODIAGNOZA
  • Fazy uzależnienia – gdzie jestem?
  • Bezsilność i utrata kontroli.
  • Co się ze mną dzieje odkąd przestałem pić? Głód alkoholowy – podstawowe informacje
  • Objawy głodu alkoholowego – moje objawy
  • Zewnętrzne i wewnętrzne wyzwalacze głodu alkoholowego
  • Sposoby zapobiegania i radzenia sobie z głodem alkoholowym
  • Jak skutecznie odmawiać picia, czyli TAZA – Trening Asertywnych Zachowań Abstynenckich
  • Czym jest terapia uzależnień? Czy osoby uzależnione chcą się leczyć?
  • Co straciłem przez picie? Co mogę zyskać podejmując leczenie?
  • Wpływ picia alkoholu na mój organizm. Jak alkohol wpłynął na moje zdrowie?
  • Jak alkohol wpłynął na moje życie? – praca, zainteresowania, prawo
  • Wpływ alkoholu na rodzinę i kontakty z innymi ludźmi. Rodzina z problemem alkoholowym
  • Zalecenia: HALT, program 24 godzin, higiena snu, sposoby konstruktywnego planowania wykorzystywania czasu
  • Mechanizm Nałogowego Regulowania Uczuć
  • Mechanizm Iluzji i Zaprzeczeń
  • Mechanizm Rozdwojonego i Rozproszonego JA. Dezintegracja JA
  • Sieć wsparcia i ruch AA
  • Picie kontrolowane – czy możliwy jest powrót do niego?
  • Co to jest nawrót picia? Czy oznacza to ponowne picie?
  • Mapa świata, czyli zagrożenia i wsparcie dla mojej abstynencji i trzeźwienia – mój plan zdrowienia
  • Zmiana – czym jest, czy jestem na nią gotów?

W procesie psychoterapii pogłębionej uczestnicy pracują nad uzyskaniem pełnej samodzielności w zakresie radzenia sobie z uzależnieniem, wprowadzaniem zmian w życiu i ich utrwalaniem, koncentracją na potencjalnej własnej wewnętrznej sile. Uczestnicy terapii kierują uwagę na sposoby umożliwiające osiąganie celu, zasoby, możliwości zmiany.

Istotnym elementem programu psychoterapii pogłębionej jest wspieranie uczestników w samorozwoju, w poszukiwaniu alternatywnych możliwości spędzania czasu, zainteresowań, hobby, pasji, a także praca nad kreowaniem pozytywnego wyobrażenia przyszłości, wzmacnianiem sprawczości i poczucia zaradności.

Przykładowa problematyka poruszana w trakcie procesu psychoterapii pogłębionej:

  • nawrót choroby,
  • komunikacja interpersonalna,
  • radzenie sobie ze złością,
  • praca nad wstydem
  • praca nad poczuciem winy,
  • praca nad poczuciem własnej wartości,
  • radzenie sobie ze stresem
  • trening asertywnych zachowań abstynenckich
  • aktualna sytuacja życiowa i dbanie o samorozwój.